בס"ד
לרשותם של בעלי מוגבלות בניידות, 2 אפשרויות בסיסיות של כסא גלגלים עם הנעה חשמלית. בכל אחת מהן יש מבחר גדול מאד, בהתאם לצרכים, למוגבלות וליכולת הכלכלית.
1. קלנועית
2. כסא גלגלים ממונע
המשותף ביניהם:
- מטרה: סיוע בניוד בעזרת כלי רכב אישי, לנסיעה לצד הולכי רגל,
- מהירות מוגבלת (6-12 קמ"ש), לשימוש בעלי מוגבלות בתנועה ואנשים מבוגרים. (יד שרה הגבילה את כלי הרכב האישיים, עד 6 קמ"ש, לבטיחות מירבית)
- הכח המניע הם סוללות נטענות,
- התמרון נעשה בעזרת כידון או מוט היגוי.
- הפעלה פשוטה מאד.
- מספיקה יד אחת להפעיל ולכוון את הכלי.
- כלי התחבורה ישמש אדם בעל כישורים בסיסיים - מוטוריים וקוגניטביים, ל"נהיגה" בחוץ בין אנשים/כלי רכב.
- מקום הנסיעה הוא לצד הולכי הרגל. לפי החוק, על כלי הרכב החשמלי ליסוע בכביש רק באין אפשרות נסיעה על המדרכה.
בידול הקלנועית מול כסא גלגלים ממונע
- קלנועית מתאימה לאנשים בעלי מוגבלות הליכה חלקית, הנעזרים בקלנועית כשלא יכולים להתנייד למרחק.
- לקלנועית 'רצפה', בכסא גלגלים ממונע כפות הרגליים מונחות על רגליות.
- קלנועית מצויידת בד"כ ביותר אביזרים נלווים: פנסים, מראות, סלסלה.
- קלנועיות משמשות גם ככלי תעבורה בתוך מבני ציבור רחבי ידיים: קניונים, בתי חולים ושדות תעופה, לשימוש הצוות התפעולי ולרשות מוגבלי התנועה המגיעים לשם.
- הקלנועית רחבה יותר - מצד אחד נוחה, ומאידך - מגבילה המעבר במקומות צרים.
- קלנועית משמשת בד"כ לאדם אחד עד שניים, ובשימוש במבני ציבור גם עד 4 איש. כסא גלגלים ממונע תמיד ישמש אדם אחד בלבד.
- הקלנועית מתאימה גם לתנאי שטח פחות נוחים מרצפה/אספלט.
להלן טבלה, בה מצויינות התכונות של כל אחד מהקלנועיות/כסאות ממונעים הנמכרים כעת ביש"מ (אייר תשפ"ב- מאי 2022)